Tuesday 20 October 2015

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa, penubuhan Parti Amanah Negara (PAN) sebagai haram dan tidak harus di ikuti oleh umat Islam di negara ini.

Kelmarin, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa, penubuhan Parti Amanah Negara (PAN) sebagai haram dan tidak harus di ikuti oleh umat Islam di negara ini, hari ini, Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub pantas memberikan reaksi balas terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Hadi kelmarin.

Beliau menyifatkan, kenyataan yang dikeluarkan Hadi itu mempunyai unsur fitnah yang berat terhadap parti itu dan beliau turut mempertikaikan adakah Dr Sheikh Yusuf Al Qadrawi berkata benar atau sebaliknya. Ini kerana menurut beliau, Qadrawi sendiri memahami keperluan untuk mewujudkan sebuah lagi parti baru berunsurkan Islam di negara ini selain PAS.

Bekas Naib Presiden PAS itu juga berkata, PAN berbincang dengan Qaradawi berkaitan “kejelasan fikrah Islam” kerana bimbang terjerumus kepada pemikiran awal ISIS atau seumpamanya. Menurut beliau, Qadrawi amat memahami apa yang ingin disampaikan PAN malah tidak timbul sebarang perkataan HARAM mengenai penubuhan PAN di negara ini.

Jesteru beliau mempertikaikan kesahihan dakwaan Hadi berkenaan. Andai benar Qadrawi menyatakan demikian kepada Hadi menerusi satu panggilan telefon, ini bermakna Qadrawi berbohong dihadapan mereka dan sekaligus memfitnah mereka menerusi kenyataan yang dikeluarkan Hadi sebelum ini.

Menurut beliau, ini jelas akan merosakkan reputasi PAN yang kini di iktiraf antara parti politik paling progresif di Malaysia hari ini. Justeru, PAN bersedia dan terbuka untuk bertemu serta komited untuk berbincang dengan mana-mana pihak demi kepentingan perjuangan Islam dan ummah bagi menerangkan duduk sebenar perkara yang kini menjadi bualan hangat antara dua buah parti berkenaan.

No comments:

Post a Comment