Wednesday 11 November 2015

Undi Tak Percaya: Kit Siang Mula ‘Hasut’ Ahli Parlimen Sabah.

Lim Kit Siang yang di gantung dari Parlimen selama 6 bulan melancarkan satu gerakan menjatuhkan Perdana Menteri Dato Sri Hj Mohd Najib Tun Abdul Razak. Memilih Tenom, Sabah sebagai tempat bermula gerakan  Kit Siang berkata,  ianya di pilih berdasarkan sejarah 1985 di mana Harris Salleh ( mantan Ketua Menteri ) di gulingkan.

Dengan membawa isu 2.6 billion, Kit Siang berharap undi tidak percaya ke atas PM akan di bawa ke Parlimen pada 16 November ini. Dengan perkiraan bahawa ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak akan setuju dengan gerakan ini, Kit Siang berharap kedudukan Najib selaku Perdana Menteri akan berakhir.Beliau bagaimanapun tidak akan hadir pada hari tersebut kerana berdepan dengan hukuman gantung kerana keceluparannya.

Kit Siang juga tidak berani  menamakan siapakah ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang akan setuju dengan gerakan ini, bagaimanapun di lihat hanya bermain dengan persepsi sendiri. Beliau juga akan berkempen menghasut rakyat Sabah dan di jangka akan ke Keningau,Kudat,Kota Kinabalu,Tuaran dan Sandakan dengan berbekalkan isu  “Mana Rm2.6 billion”.

Dap juga hanya bermain persepsi jahat kerana mereka sendiri tidak mempunyai calon dan hanya mencabar siapa  dari Sabah atau Sarawak yang berkemampuan untuk di ketengahkan sebagai Perdana Menteri, selain dari menamakan Lim Kit Siang sendiri sebagai PM. Membandingkan Myanmar sebagai rujukan gerakan menjatuhkan Najib, Kit Siang di percayai akan menghasut rakyat Sabah dan Sarawak dengan isu pemisahan kuasa Malaysia.

Lim Kit Siang sememangnya tidak belajar dari sejarah penubuhan Malaysia dan penyertaan Sabah dan Sarawak sebagai sebahagian dari Malaysia. Apa yang beliau mahu hanyalah kuasa seperti mana P.Pinang yang di kuasai Dap. Rakyat Sabah dan Sarawak sebenarnya muak dengan hasutan dari Dap yang hanya mementingkan kuasa.Dengan merasakan pengaruh Dap yang semakin lemah di Borneo, maka Kit Siang mencuba untuk membawa isu yang di rasakan mampu untuk Dap ketengahkan.

Gerakan ini sebenarnya patut di pandang serius oleh pihak berkuasa kerana melibatkan Negara. Lim Kit Siang hanya mahu populariti serta mempengaruhi rakyat bahawa kerajaan Malaysia kejam terhadap beliau. Apa yang akan di lakukan beliau sebenarnya menjejaskan demokrasi yang telah lama di amalkan di Malaysia, serta mengimbau kembali peristiwa hitam negara satu ketika dulu.

Rakyat Sabah,Sarawak serta ahli Parlimen dari kedua dua negeri sebenarnya telah lama teguh bersama Barisan Nasional, dan Dap hadir di sana tidak lebih dari sekadar menumpang tanpa membantu memajukan negeri. Dengan pelbagai inisiatif dari Najib yang di bawa ke Sabah dan Sarawak, isu yang bakal di mainkan oleh Kit Siang hanyalah mainan kotor Dap. Malah Dap sendiri tidak menyumbang untuk kemajuan serta kemakmuran tanah Borneo itu.

No comments:

Post a Comment