Thursday 5 November 2015

DAP memilih Rafizi menggantikan Tony dalam cabaran yang dimulakan oleh Tony sendiri? Adakah ini pilihan terbaik DAP demi menyelamatkan maruah DAP pada mata masyarakat?

Pemilihan Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli bagi menggantikan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara merangkap Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua untuk berdebat dengan Pengerusi dan Pengarah Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy, dilihat ramai pihak sebagai satu pilihan yang silap.

Reputasi Rafizi yang terlalu banyak dipalit dengan kontroversi sebelum ini dilihat bakal membuka aib beliau sendiri dimata masyarakat. Paling mencuri tumpuan adalah kes Bafia beliau yang sehingga kini masih belum diselesaikan. Malah kenyataan beliau yang sebenarnya hanya “bergurau” dengan Datin Seri Rosmah Mansor dalam semua dakwaan beliau jelas menjatuhkan reputasi beliau dalam arus politik.

Persoalannya, kenapa DAP memilih Rafizi menggantikan Tony dalam cabaran yang dimulakan oleh Tony sendiri? Adakah ini pilihan terbaik DAP demi menyelamatkan maruah DAP pada mata masyarakat?

Umum sedia maklum bahawa Rafizi Ramli merupakan ahli PKR yang kini menjadi Setiausaha Agung parti berkenaan. Beliau lebih dikenali sebagai pengkritik tegar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan mengkritik semua tindakan kerajaan untuk membangunkan negara. Beliau sebelum ini banyak memanjangkan pertuduhan berkenaan 1MDB yang dilakukan oleh rakan pembangkang yang lain.

Dalam isu 1MDB, satu-satunya Ahli Parlimen pembangkang yang dilihat pengkritik dan penghentam tegar daripada Pakatan Harapan adalah Tony Pua. Beliau yang juga salah seorang ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dilihat adalah individu pertama yang tampil mencabar Arul Kanda untuk berdebat secara terbuka.

Sungguh pun cabaran berkenaan disahut Arul, beliau dilihat sedaya upaya mencari helah untuk menggagalkan debat berkenaan. Dengan campurtangan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mengingatkan bahawa kehadiran Tony dan Arul Kanda dalam debat berkenaan menyalahi peraturan mesyuarat Parlimen kerana perdebatan berkenaan akan menyalahi peraturan Ahli PAC dan saksi utama kes berkenaan.

Tony sedar akan hal ini kerana beliau merupakan Ahli PAC dan Parlimen. Seperti sedia maklum, Tony enggan melepaskan jawatannya dari PAC dengan alasan, semua ahli PAC tidak boleh dipercayai dan pembangkang amat berharap kehadirannya didalam PAC. Jadi atas sebab itu beliau berusaha melenggahkan masa untuk berdebat dan Arul, sebagai orang luar dari PAC terperangkap dalam mainan Tony ini.

Perlantikan Rafizi sebagai “pak sanggup” dalam debat ini tidak lebih hanya sandiwara pembangkang. Keputusan Tan Sri Pandikar yang menegah sebarang perdebatan 1MDB sebelum hasil siasatan diumumkan dilihat sebagai modal terbaik politik DAP dan Tony untuk menampakkan 1MDB sebagai satu entiti yang sentiasa bersalah dan pengecut.

Oleh yang demikian, Rafizi boleh diibaratkan sebagai keldai tunggangan DAP dalam usaha mereka memalukan Arul dan 1MDB itu sendiri. Harus diingat, debat ini bukanlah antara parti politik, tetapi ianya lebih kepada sebuah parti politik dan gabungannya melawan sebuah syarikat berasaskan pelaburan, diluar dari lingkup politik tanah air.

No comments:

Post a Comment