Tuesday 17 November 2015

"Saya tidak berniat memalukan presiden saya, tetapi hanya ingin menonjolkan satu fakta sepanjang perundingan belakang tabir antara PAS - Umno sejak Tok Guru (Nik Aziz) masih hidup lagi.

Husam Musa yakin kebenaran memihak kepadanya selepas Abdul Hadi Awang mencabar beliau melafazkan sumpah talak untuk membuktikan dakwaannya.

Husam mendakwa Hadi mahu bekerjasama dengan Umno untuk membentuk kerajaan perpaduan di Selangor sewaktu krisis menteri besar tahun lalu dan bersedia menceraikan isterinya jika dakwaan beliau benar.

Dalam kenyataannya hari ini, bekas exco kanan kerajaan Kelantan itu memberikan anologi perlawanan gusti yang memerlukan dua pihak yang terlibat.

"Cabaran agar saya bersumpah 'solo', saya kira adalah petanda kejayaan saya.

"Kalau gusti sebagai analogi, jika lawan sudah meminta pesaingnya bergusti seorang diri, fahamlah penonton apa konsekuennya," katanya.

Husam berkata adalah mustahil boleh ditentukan siapa pemenang hanya dengan menumbuk bayang seorang diri, sedangkan regunya hanya menonton di luar tali.

"Saya tidak berniat memalukan presiden saya, tetapi hanya ingin menonjolkan satu fakta sepanjang perundingan belakang tabir antara PAS - Umno sejak Tok Guru (Nik Aziz) masih hidup lagi.

"Jemputan untuk saya masuk gelanggang gusti se orang diri tanpa regu sudah cukup untuk menjadi penutup isu ini dengan kebenaran memihak pada saya.

"2014 - Presiden PAS ada mencadangkan kerajaan Pas-Umno dibentuk di Selangor dengan tiga Adun PKR menyertai PAS. Noktah," kata Husam lagi.

Pada Ahad, Hadi menafikan wujud rancangan membentuk kerjasama tersebut sewaktu krisis menteri besar Selangor berlaku.

Beliau juga mencabar Husam yang bersedia menceraikan isterinya berbuat demikian jika dakwaannya itu tidak benar.

Sementara itu, bekas naib presiden PAS itu turut mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din yang dipetik Utusan Malaysia berkata PAS sedia bekerjasama dengan semua pihak termasuk BN demi mengukuhkan Islam.

Husam yang juga yang dipertua PAS Kubang Kerian berkata kenyataan tokoh ulama itu menunjukkan rundingan kerjasama antara PAS-Umno "memang wujud".

"Sebagai ahli PAS, saya lebih menghargai ketelusan sebegini.

"Ia lebih mulia dari usaha belakang tabir yang boleh menimbulkan kekeliruan ahli parti," katanya.

Menurutnya lagi, ketiadaan info kepada setengah ahli berhubung perkara itu menimbulkan perbalahan yang berlarutan," katanya.

"Apa yang diperlukan Pas kini ialah ketelusan," tegas Husam.

No comments:

Post a Comment