Friday 6 November 2015

Setelah penubuhan Parti Amanah Negara, kedudukan kerusi DUN juga berubah dengan DAP kekal 13 kerusi, PKR, 13 kerusi, BN, 12 kerusi, PAS 12 kerusi, PAN 3 kerusi dan bebas dengan 1 kerusi.

Selangor Darul Ehsan, sebuah negeri yang dilihat selangkah kehadapan dalam apa jua bentuk ekonomi dan sosio politiknya. Negeri ini juga tidak pernah sunyi daripada permasalahan politik sejak Pakatan Rakyat (kini Pakatan Harapan) menakluk negeri ini sejak dari Pilihanraya Umum ke 13 lalu.

Dalam penggal ini, Selangor tidak pernah sunyi daripada pergolakan politik. Ia bermula dari “rampasan kuasa” yang diatur DAP dan PKR terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tahun lalu dengan membawa perubahan Menteri Besar dari kalangan mereka sendiri. Tidak terkecuali, Istana Selangor juga diheret sama dalam arena politik demi memastikan hasrat DAP selaku teraju utama negeri ini berjaya.

Kini, DAP sekali lagi memainkan peranan besar dalam percaturan politik negeri Selangor. Semuanya bermula apabila Menteri Besar Selangor, Azmin Ali enggan mengiktiraf Pakatan Harapan di Selangor. Tindakan beliau ini dipercayai kerana keinginan beliau merampas kuasa Presiden PKR dari Datin Seri Wan Azizah dan juga kecenderongan politiknya kepada PAS berbanding DAP.

Setelah beberapa siri rundingan tidak rasmi dilakukan oleh DAP Selangor tidak membuahkan hasil, akhirnya DAP seolah-olah mengisytiharkan perang mereka terhadap Azmin. Secara perlahan-lahan sokongan kepada Azmin dilihat semakin mengecil dan PAS di Selangor ditekan dengan tindakan beberapa Ahli DUN bertindak menyertai Parti Amanah Negara.

Ini menjadikan Azmin dan PAS dilihat seperti pasukan minoriti didalam Pakatan yang dibentuk sebelum ini. Perlantikan Tony Pua selaku Pengerusi DAP Selangor yang baru (walaupun tewas dalam pengundian perwakilan DAP Selangor) baru-baru ini seumpama pencetus kepada rampasan kuasa siri kedua di Selangor.

Kini, DAP dilaporkan sedang berusaha keras mahu membubarkan DUN Selangor dan undi tidak percaya akan diusulkan terhadap Azmin bagi membolehkan Pilihanraya Negeri diadakan pada tahun hadapan. Taktikal yang dirangka oleh DAP ini nyata dipersetujui oleh PAN yang mahu memusnahkan PAS di Selangor dan PKR yang enggan bersekongkol dengan Azmin dalam menjatuhkan Wan Azizah.

Jika dinilai semula keputusan Pilihanraya Umum yang lalu, bagi negeri Selangor, DAP menguasai 15 kerusi, PAS, 15 kerusi, PKR, 14 kerusi dan Barisan Nasional dengan 12 kerusi. Selepas rampasan kuasa berlaku di Selangor tahun lalu, kedudukan kerusi juga berubah dengan DAP kekal dengan 15 kerusi, PAS, 15 kerusi, PKR, 13 kerusi dan BN dengan 12 kerusi. Manakala Tan Sri Khalid yang memenangi kerusi Pelabuhan Klang berdiri diatas calon bebas.

Setelah penubuhan Parti Amanah Negara, kedudukan kerusi DUN juga berubah dengan DAP kekal 13 kerusi, PKR, 13 kerusi, BN, 12 kerusi, PAS 12 kerusi, PAN 3 kerusi dan bebas dengan 1 kerusi. Ini menjadikan suasana politik Selangor semakin bercelaru apabila nafsu serakah politik membelenggu kerajaan negeri Selangor.

Dalam satu perkembangan berasingan, DAP dilaporkan mahu merampas semula 8 buah kerusi yang dimenangi PAS tanpa mengira apa jua caranya. Andai Dewan Undangan Negeri Selangor enggan membubarkan Parlimen, DAP akan menggunakan taktik kotor mereka bagi merampas kerusi berkenaan dengan muslihat politik licik. Pastinya mereka akan meletakkan beberapa orang calon Melayu bertanding diatas tiket DAP.

Ini bertujuan untuk memudahkan DAP menerajui negeri ini kerana menerusi Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri, Seorang Menteri Besar negeri Selangor akan dilantik jika beliau merupakan seorang Melayu beragama Islam, lelaki dan juga anak atau permaustatin tetap negeri Selangor. DAP sedar akan hal ini dan mereka memerlukan kuasa penuh untuk meletakkan calon mereka selaku Menteri Besar yang baru.

Andai senario ini terjadi, DAP bakal memperolehi 23 kerusi, PKR, 13 kerusi, BN, 12 kerusi, PAN, 3 kerusi dan Bebas 1 kerusi. Ini jelas menunjukkan DAP mempunyai kuasa penuh bagi menerajui negeri ini dengan perlantikan “hamba Melayu” mereka selaku Menteri Besar boneka.

Inilah yang dirancang pemimpin DAP dan sedang diusahakan oleh Tony Pua selaku Pengerusi DAP negeri. Perkara ini bukan omongan kosong kerana apa yang dirancang ini didedahkan sendiri oleh beberapa sumber dalaman DAP yang menjangkakan Pilihanraya Negeri Selangor akan diadakan secara mengejut disaat semua parti, termasuk Barisan Nasional tidak bersedia menghadapinya.

No comments:

Post a Comment