Tuesday 24 November 2015

Pusat Penyelidikan PAS (PPP) menjangka bahawa jangka hayat Pakatan Harapan adalah lebih pendek daripada Pakatan Rakyat.

Pusat Penyelidikan PAS (PPP) menjangka bahawa jangka hayat Pakatan Harapan adalah lebih pendek daripada Pakatan Rakyat.

Pengarahnya Zuhdi Marzuki (foto) berkata ini berdasarkan kepada konflik yang berlaku antara parti-parti komponen Pakatan Harapan, PKR, DAP dan parti serpihan PAS - Parti Amanah Rakyat (AMANAH).

"Berdasarkan kepada konflik yang berlaku antara parti-parti komponen dalam Pakatan Harapan hari ini, ditambah lagi dengan masalah dalaman di dalam parti masing-masing, dijangkakan paling lama hayat Pakatan Harapan boleh bertahan ialah sebaik sahaja selepas PRU14.

"Malah PPP tidak menolak, kemungkinan gabungan itu berakhir lebih awal dari PRU14 juga adalah tinggi, berikutan satu demi satu konflik di kalangan mereka timbul," kata Zuhdi dalam satu kenyataan.

Kenyataan Zuhdi itu muncul selepas Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng membidas PKR selepas lima ADUN parti itu berkecuali daripada mengundi terhadap usul ADUN Umno menggesa ketelusan dalam projek tebus guna tanah di Pulau Pinang.

Timbalan Presiden PKR yang juga Menteri Besar Selangor, Azmin Ali juga memberitahu rakan AMANAH supaya berhenti mengkritik kerajaan negeri Selangor, yang masih dianggotai oleh wakil dari PAS.

PPP, tambah Zuhdi, berberpandangan bahawa Pakatan Harapan tidak akan dapat mengulangi prestasi Pakatan Rakyat dalam PRU13 kerana mendakwa mereka akan kehilangan sokongan pengundi Melayu.

Zuhdi juga menjangka Pakatan Harapan tidak akan dapat meraih sokongan pengundi India, disebabkan "tiada tokoh besar kaum India di dalam Pakatan Harpan hari ini".

Di samping itu, katanya, Pakatan Harapan juga akan menghadapi masalah dalam pembahagian isu kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Pada pilihan raya umum ke-13, Pakatan Rakyat berdepan satu lawan satu dengan BN, kecuali di dua di mana PAS dan PKR bertembung dalam pertandingan tiga penjuru.

No comments:

Post a Comment