Thursday 19 November 2015

Adakah beliau sanggup bersekongkol dengan kumpulan yang telah mencemarkan kedaulatan negara?

Umum mengetahui Selatan Filipina dan kepualauan sekitarnya merupakan markas pengganas dan militan yang mengancam Filipina dan rantau Asia Tenggara secara amnya. Kumpulan-kumpulan pemisah seperti MNLF, Abu Sayyaf mahupun Sulu sentiasa menimbulkan pelbagai masalah kepada kerajaan Filipiina mahupun pihak berkuasa serantau dalam usaha menyekat keganasan yang mereka lakukan.

Semua puak pengganas dan pemisah ini menjadikan aktiviti melanun kapal dagang dan penculikan sebagai sumber pendapatan kumpulan berkenaan. Malah, ada yang mengambil upah sebagai tentera upahan bagi meneruskan kesinambungan kehidupan anggota kumpulan pemisah dan pengganas ini.

Kematian warga Sarawak, Bernard Then Ted Fen yang dipenggal kepalanya oleh penculik Abu Sayyaf disatu lokasi terpencil di Selatan Filipina menjadi contoh paling jelas, kumpulan ini sanggup bertindak ganas keatas mangsanya. Mediang Bernard merupakan salah seorang daripada mangsa culik kumpulan pengganas berkenaan di sebuah restoran makanan laut di Sabah, kira-kira 6 bulan yang lalu.

Mungkin ada yang menyangka, kumpulan Abu Sayyaf, MNLF dan Sulu tiada kaitan antara satu sama lain. Sebenarnya tanggapan ini silap sama sekali. Jika diselusuri penglibatan MNLF yang pernah dipimpin oleh Nur Misuari di Mindanao, Kumpulan Abu Sayyaf adalah satu kumpulan serpihan MNLF yang tidak bersetuju dengan cara MNLF akur kepada rundingan damai yang dianjurkan oleh Datuk Seri Mohd Najib satu ketika dahulu.

Kumpulan ini merancang untuk menjadikan Mindanao, kepulauan yang berhampiran dan Sabah sebagai sebuah negara Daulah Islamiah dan merdeka sepenuhnya daripada Filipina. Mereka enggan tunduk kepada pentadbiran Manila dengan alasan, pentadbiran Manila telah memeras rakyat Selatan yang majoritinya beragama Islam sejak sekian lama. Tambahan pula mereka enggan tunduk dengan pentadbiran Kristian.

Oleh kerana itu, kumpulan ini melakukan tindakan gerila keatas pasukan keselamatan Filipina dan mereka mempunyai hubungan yang baik dengan Nur Misuari walaupun tindakan beliau tidak disenangi oleh Abu Sayaaf.

Bagi Sulu pula, mereka masih menuntut pemerintahan beraja seperti yang pernah diamalkan satu ketika dahulu. Di Sulu sahaja, terdapat 42 orang mengaku mereka adalah keturunan di Raja Sulu dimana kini hanya tinggal 4 orang sahaja yang secara kosisten mengakui mereka adalah Raja di Sulu. Namun begitu, Manila hanya mengiktiraf Jamalul Kiram sahaja selaku ketua dan ini dibuktikan dengan perlantikan Jocelyn Kiram III selaku Gabenor di kepulauan Sulu.

Sulu, sama seperti apa yang berlaku di Mindanao, mempunyai pasukan tentera mereka sendiri dimana pasukan ini hanya taat kepada Jamalul Kiram III sahaja. Sewaktu pemberontakan berdarah selatan Filipina oleh MNLF, Nur Misuari pernah memohon bantuan ketenteraan daripada Jamalul Kiram III dalam usaha mereka mengundurkan tentera Filipina.

Bantuan ini disahut oleh Jamalul Kiram dimana beliau menghantar kira-kira 1,000 tenteranya ke Selatan Filipina bagi membantu Nur Misuari. Namun setelah Nur Misuari disingkirkan dan kewujudan Abu Sayyaf, Sulu tidak lagi terbabit secara aktif dalam sebarang aktiviti ketenteraan di Selatan Filipina.

Namun begitu, sebagai orang yang menguasai Sulu dan kepulauan sekitarnya termasuk Pulau Tawi-Tawi, beliau pastinya megetahui aktiviti Abu Sayyaf dalam aktiviti melanun di kawasan sekitarnya. Malah Pulau Tawi-Tawi juga dijadikan pusat perlindungan bagi tenteranya dan militan Abu Sayyaf dari sebarang ancaman samada pasukan keselamatan mahupun cuaca.

Jadi tidak menghairankan apabila kejadian penculikan yang berlaku di Sabah turut melibatkan kepulauan yang dikuasai oleh Sulu tetapi turut digunakan oleh Militan Abu Sayyaf sebagai pusat perlindungan mereka sebelum meneruskan perjalanan ke Mindanao, markas terbesar Abu Sayyaf.

Hal ini tidak pernah diperakui oleh Jamalul Kiram III semasa beliau masih hidup. Namun, hubungan rapat antara beliau dengan para pemimpin Abu Sayyaf bukan lagi perkara rahsia. Malah terdapat beberapa laporan yang menyebut, sewaktu usaha menakluk Sabah dilakukan, tentera Sulu turut mendapat bantuan daripada Abu Sayyaf dan MNLF samada dari segi logistik mahupun persenjataan.

Jadi, oleh kerana itu, tindakan penyebaran gambar Nurul Izzah dan Jocelyn Kiram III di satu lokasi yang Nurul Izzah sendiri rahsiakan dilihat sebagai langsung tidak menghormati kematian Bernard Then. Walau apa pun alasan Nurul Izzah, beliau seharusnya tidak mempunyai sebarang hubungan samada diplomatik mahupun politik dengan keluarga pembunuh 9 orang anggota VAT69 negara, 11 orang Penduduk Kampung Tanduo dan pembunuh Bernard Then.

Mana mungkin beliau tidak menyedari penglibatan Sulu, Abu Sayyaf dan MNLF di Selatan Filipina terhadap pembunuhan lebih 100 ribu orang sepanjang konflik berpanjangan dengan kerajaan Filipina. Adakah beliau terlupa bahawa pada 8 Mac 2013, pasukan tentera Sulu, Abu Sayyaf dan MNLF melanggar Sabah dan membunuh beberapa orang rakyat Malaysia? Adakah beliau sanggup bersekongkol dengan kumpulan yang telah mencemarkan kedaulatan negara?

Andai inilah pendirian Nurul Izzah Binti Anwar, adalah tidak mustahil andai ada kumpulan militan seperti IS mahupun negara yang ingin menakluk Malaysia, beliau akan tampil membantu mereka bagi menakluk Malaysia tanpa sedikitpun rasa bersalah.

Paling mengecewakan, sehingga artikel ini ditulis, Nurul Izzah enggan meminta maaf kepada waris dan balu mangsa tragedi Lahad Datu dan memohon maaf diatas kekhilafannya. Adakah ini akhlak calon Ahli Parlimen yang diagungkan oleh penyokong Pakatan Harapan?

No comments:

Post a Comment