Wednesday 11 November 2015

Azmin ali akhirnya menggunakan helah yang sama digunakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga mentor beliau.

Seperti sedia maklum, Menteri Besar Selangor, Azmin Ali kini sedang berhadapan dengan serangan daripada DAP yang mahu melihat PAS diusir keluar daripada kerajaan negeri Selangor. Pelbagai helah digunakan oleh DAP demi mahu mendapatkan apa yang mereka hajatkan. Ini ditambah pula dengan desakan keatas Azmin untuk mengiktiraf Pakatan Harapan di Selangor, juga hasil desakan DAP.

Pada satu tahap, DAP dilihat sanggup memperjudikan nasib mereka dengan ura-ura mahu mendesak Speaker DUN Selangor membubarkan dewan bagi membolehkan Pilihanraya Negeri diadakan. Malang bagi Azmin, beliau dilihat keseorangan dalam menghadapi tekanan yang cuba diwujudkan oleh Tony Pua yang juga Pengerusi DAP Selangor tanpa sebarang bantuan dihulurkan oleh Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah.

Setelah begitu teruk ditekan, beliau akhirnya menggunakan helah yang sama digunakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga mentor beliau. Sejak akhir-akhir ini beliau menghangatkan suasana dengan mendakwa pihak polis ingin menahan anak beliau yang berusia 15 tahun hanya semata-mata menyertai himpunan BERSIH 4 pada penghujung bulan Ogos lalu.

Menerusi penelitian, pihak polis hanya ingin merakamkan perbualan dengan anak beliau bagi melengkapkan kertas siasatan terhadap BERSIH 4. Tiada arahan penangkapan dilakukan oleh pihak polis seperti didakwa Azmin.

Namun reaksi Azmin sebenarnya agak mengejutkan. Beliau mendakwa anaknya bakal ditahan pihak polis dan memuat naik gambar anaknya yang sedang belajar bersama-sama ibunya. Adakah beliau terlalu naif untuk membezakan penahanan dan mengambil kenyataan? Reaksi ini juga cuba dimainkan oleh Anwar disaat beliau berhadapan dengan hukuman penjara kira-kira 10 bulan lalu.

Apa yang pasti, Azmin begitu bimbang akan kemungkinan kehilangan jawatannya selaku Menteri Besar akibat tekanan yang diberikan Tony Pua terhadap beliau. Jesteru Azmin kini dilihat mengulangi taktik lama yang digunakan oleh Anwar bagi meraih simpati rakyat untuk kekal menyokongnya.

No comments:

Post a Comment