Tuesday 17 November 2015

PKR menerima keputusan undi bajet 2016 di Dewan Rakyat semalam yang membuktikan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih mendapat kepercayaan sebagai proses demokrasi.

PKR menerima keputusan undi bajet 2016 di Dewan Rakyat semalam yang membuktikan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih mendapat kepercayaan sebagai proses demokrasi.

Presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail berkata pembangkang sudah menjangkakan keputusan itu tetapi tindakan menolak bajet oleh pembangkang adalah bagi menyatakan pendirian tidak bersetuju dengan bajet yang dibentangkan oleh Najib bulan lalu.

"Memang itu sudah dijangkakan tapi RM2.6 bilion itu masih belum dijawab dan mungkin ada mempengaruhi keputusan.

"Tapi tidak apa, ia proses demokrasi. Kita katakan apa yang kita lafazkan bahawa kita tidak bersetuju dengan belanjawan kali ini, tapi sudah majoriti menang jadi kita terima," katanya kepada pemberita di luar Kedutaan Perancis hari ini.

Semalam, pembangkang mengundi menolak Bajet 2016 dengan harapan ada ahli parlimen BN yang juga tidak menaruh keyakinan terhadap Najib, khususnya berhubung ‘derma’ RM2.6 bilion yang disalurkan ke akaun bank peribadi perdana menteri akan berbuat demikian.

Namun, harapan pembangkang meleset.

Bacaan pertama bajet itu, semalam diluluskan dengan 128 undi menyokong manakala 74 lagi menentang.

Undian peringkat dasar bajet itu dibuat melalui undi blok, selepas undi suara memihak untuk meluluskan bajet ke peringkat jawatankuasa.

Difahamkan bahawa semua ahli parlimen PKR dan AMANAH mengundi menentang bajet, semalam.

Hanya dua ahli parlimen DAP yang tidak mengundi. Mereka adalah Lim Kit Siang (Gelang Patah), yang digantung daripada menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan, dan Tan Seng Giaw (Kepong) yang dilaporkan uzur.

Tiga ahli parlimen PAS bagaimanapun tidak mengikut arahan parti dan mengundi menolak Bajet 2016 walaupun PAS memutuskan bahawa wakil rakyatnya akan berkecuali.

Mereka yang menolak bajet itu adalah Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena), Nik Mazian Nik Mohamad (Pasir Puteh) dan Ahmad Baihaki Atiqullah (Kubang Kerian).

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Marang) tidak hadir untuk sema pengundian bersama-sama dengan tiga ahli parlimen PAS lain.

Tujuh wakil rakyat PAS yang lain berkecuali.

Semua ahli parlimen BN dan Bebas yang hadir mengundi menyokong bajet itu. Ini termasuk bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (Bebas-Bandar Tun Razak).

No comments:

Post a Comment