Thursday 12 November 2015

PAS Bukan Lagi Parti “Remote Control” Pakatan Harapan.

Pendirian terbaru PAS ini nyata tidak disenangi oleh semua parti yang membentuk Pakatan Harapan. Seolah-olah iri hati dengan PAS, mereka tidak pernah berhenti menyerang PAS sejak tindakan PAS menolak sebarang kerjasama dengan DAP tidak kira di peringkat mana sekalipun.

Ini menjadikan DAP, kuasa dominan didalam Pakatan Harapan bertindak sedaya upaya mahu menjatuhkan PAS melalui parti “orang suruhannya”, Parti Amanah Negara (PAN). Pelbagai cara dilakukan untuk menyingkirkan PAS daripada kerajaan yang dibentuk oleh Pakatan Harapan termasuk usaha mahu membubarkan DUN Selangor hanya semata-mata mahu menyingkirkan PAS.

Terbaru, para pendokong idealogi Pakatan Harapan menempelak PAS yang dilihat enggan memberi sokongan terhadap usul menolak Bajet 2016 yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak di Parlimen baru-baru ini.

Mereka mendakwa, PAS tidak lagi mempunyai deria pembangkang apabila dikhabarkan, semua Ahli Parlimen PAS bertindak samada menyokong atau berkecuali dalam hal ini. Malah Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga tidak terlepas daripada dicerca berikutan beliau pernah mengeluarkan satu amanat yang dianggap kontoversi namun hari ini lebih cenderong kepada kerajaan dalam hal ehwal rakyat.

Mengulas tentang perkara ini, Datuk Seri Abdul Hadi menyatakan bahawa PAS mempunyai pendirian mereka yang tersendiri dimana hak rakyat harus sentiasa dibela dan diberi keutamaan berbanding hal lain. Beliau juga menambah, tidak semua perkara yang dibuat oleh kerajaan itu salah, cuma apa yang diperlukan adalah penambah baikan rancangan berkenaan supaya semua pihak tidak terlepas dari merasai nikmatnya.

Malah beliau berkata, PAS bersedia untuk menjadi penasihat kepada kerajaan berhubung hal ini. Jadi dimanakah kesalahan yang dilakukan oleh Datuk Seri Abdul Hadi sehingga beliau dicerca? PAS hari ini bukan seperti PAS yang dahulu dimana semua hal ehwal berkaitan politik sentiasa dicatur oleh rakan pakatan yang lain sehingga menghilangkan identiti PAS itu sendiri.

PAS hari ini nyata mempunyai pendirian yang kukuh, berlainan dengan apa yang ada pada PAN hari ini. PAS lebih mengutamakan kebajikan rakyat dan para pengikutnya dan bukan lagi parti remote control seperti yang pernah dilakukan oleh semua pemimpin pembangkang terutamanya DAP.

No comments:

Post a Comment