Friday 7 August 2015

Pengerusi DAP, Lim Kit Siang secara terbuka menghantar surat permohonan maaf kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim bin Mohamed diatas dakwaan mereka berkenaan kematian Teoh Beng Hock.

Kematian Teoh Beng Hock di Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjadi suatu isu besar bagi Pakatan Rakyat dengan mendakwa kematian Teoh Beng Hock merupakan satu pembunuhan terancang yang dilakukan oleh SPRM, bukannya bunuh diri seperti yang didakwa.

Dalam hal ini, DAP paling lantang bersuara sehingga memkasa kerajaan menjalan inkues bagi kes berkenaan. Dua kali kubur Teoh Beng Hock digali semata-mata mencari bukti terhadap punca kematian mediang dan hasil dari 2 perbicaraan ini menunjukkan Teoh Beng Hock benar-benar membunuh diri.

Impak daripada dakwaan palsu Pakatan Rakyat menerusi DAP dan disokong oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim ini bukan sedikit. Kredibiliti SPRM pada masa itu jelas tercemar sehingga memaksa SPRM menggubal beberapa prosidur siasatan yang dikendalikan oleh mereka.

Hari ini, menyaksikan apa yang dipanggil menjilat ludah mereka sendiri. Pengerusi DAP, Lim Kit Siang secara terbuka menghantar surat permohonan maaf kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim bin Mohamed diatas dakwaan mereka berkenaan kematian Teoh Beng Hock.

Tindakan ini berikutan penahanan untuk tujuan soal siasat oleh pihak Polis Di Raja Malaysia keatas Pengarah Operasi Khas SPRM, Datuk Bahri Mohamad Zin dan Pengarah Forensik SPRM, IG Chandran.

Penahanan ini adalah tindakan susulan PDRM keatas laporan polis yang dibuat SPRM berkenaan kebocoran hasil siasatan SPRM kepada pihak media sebelum pihak yang berwajib didalam SPRM mengumumkan secara rasmi pada 3hb Ogos yang lepas.

Jelas pihak Pakatan Rakyat mensensasikan isu ini dengan mendakwa pihak PDRM menjadi orang suruhan UMNO sehingga sanggup merosakkan intergriti SPRM.

Mungkin mereka tidak sedar bahawa pihak mereka sendiri yang mula-mula melakukan kerosakan maksima terhadap institusi pencagahan rasuah berkenaan.

Mungkin ramai yang terlupa bahawa setiap pegawi penyiasat SPRM yang diberikan sesuatu tugas terikat dengan aku janji SPRM iaitu fasal 7.15.1 yang jelas mengatakan :

“Setiap warga SPRM tidak boleh membuat, menghebah atau menerbitkan apa-apa penyataan awam berhubung dengan apa-apa dasar, program dan keputusan Kerajaan tanpa kebenaran Ketua Pesuruhjaya.”

Dalam fasal 7.15.2 menjelaskan :

“Setiap warga SPRM tidak boleh untuk menerbit apa-apa buku,majalah atau maklumat terperingkat secara bertulis atau lisan sebelum terlebih dahulu mendapat kebenaran daripada Ketua Pesuruhjaya.”

Fasal 7.15.3 pula menyatakan :

“Setiap warga SPRM tidak boleh sama sekali menulis surat samaada secara terang-terangan atau menerusi surat layang teruskepada pihak lain dan melalui media cetak atau elektronikmeluahkan rasa tidak puas hati mengenai perkara yang berkaitandengan Suruhanjaya dan Kerajaan”.

Dan fasal 7.15.4 menerangkan :

“Setiap warga SPRM tidak boleh mengakses, menyampai, menyalin atau menyebarkan sebarang bentuk bahan bercetak atau dalam bentuk digital melalui media cetak atau elektronik yang menyentuh sensitiviti agama, fahaman, politik, kaum atau peribadi”.

(rujukan : http://www.sprm.gov.my/images/webuser/files/static_content/Kod_Etika_dan_Tatakelakuan/HTML/files/assets/basic-html/page21.html)

Jelas 4 fasal ini telah menerangkan kod tata etika perilaku seorang anggota SPRM dan dalam hal ini, pegawai-pegarai yang ditahan telah melanggar salah satu daripada kod etika berkenaan.

Mungkin SPRM terlupa bahawa intergiriti mereka selalu dipertahankan oleh kerajaan dan setiap dakwaan terhadap mereka selalu dilindungi oleh kerajaan. Kini setelah kemasukan ahli-ahli penyokong pro Pakatan Rakyat kedalam SPRM, mereka mengambil peluang untuk bersama-sama dengan beberapa pihak menjatuhkan kredibilti kerajaan pula.

Paling menjadi mangsa adalah keluarga Teoh Beng Hock. Sudahlah kubur anak mereka di korek sebanyak 2 kali, kini Pakatan Rakyat menggunakan mayat kaku Teoh Beng Hock untuk meraih “political millage” mereka dalam usaha menjatuhkan kerajaan. Lebih malang lagi, ada dikalangan rakyat Malaysia memilih mempercayai kata-kata Pakatan Rakyat yang jelas selama ini banyak menipu rakyat Malaysia dari mencari kebenaran di sebalik insiden ini.

No comments:

Post a Comment