Monday 24 August 2015

kemelut yang melanda di Pulau Pinang berhubung tema Hari Kemerdekaan yang bertentetangan dengan apa yang diputuskan oleh Kerajaan Pusat.

Berikutan kemelut yang melanda di Pulau Pinang berhubung tema Hari Kemerdekaan yang bertentetangan dengan apa yang diputuskan oleh Kerajaan Pusat, Kerajaan DAP Pulau Pinang akhirnya mengalah dan akur dengan keputusan kerajaan Pusat.

Sebelum ini, Lim Guan Eng berkeras mahu membawa slogan mereka sendiri, berlainan dengan apa apa yang sudah diputuskan sebelum ini. Untuk rekod, tema Hari Kebangsaan tahun ini adalah Sehati Sejiwa manakala tema yang dipilih oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang adalah Bersih, Cekap dan Amanah.

Dipercayai, tema yang dipilih oleh barisan exco kerajaan negeri ada berunsurkan politik dan hiimpunan BERSIH yang bakal diadakan pada hujung bulan ini. Ini jelas bertentangan dengan tujuan sambutan Merdeka itu sendiri yang bebas dari unsur politik dan menggambarkan rakyat yang bersatu padu tanpa mengira apapun fahaman politik.

Dalam kenyataan Guan Eng susulan menyuarat mengejut exco Pulau Pinang di Komtar petang tadi, nada Guan Eng jelas masih mengandungi perasaan terkilan dan angkuh apabila ayat “dengan berat hati” diguna pakai. Beliau dilihat seolah-olah masih bertegas mahu menggunakan tema berkenaan disebalik banyak desakan yang mahu beliau akur dengan keputusan pusat.

Jelas dalam hal ini, Guan Eng bukanlah sekebal bagai disangka. Kerajaan beliau masih bergantung harap dengan kerajaan. Beliau pasti sedar sebarang kesilapan percaturan beliau andai kekal bertegas bakal merugikan kerajaan beliau.

Sikap oputunis dan keras kepala Guan Eng dan barisan kepimpinan negeri jelas banyak memporak perandakan pemerintahan tanah kelahiran Mantan Perdana Menteri Malaysia kelima ini. Beliau jelas masih belum dapat meredakan kemarahan penduduk Melayu di Pulau Pinang berhubung sikap rakus beliau yang mahu mengusir penduduk Melayu disana.

Sebarang kesilapan beliau lakukan, pasti akan menyebabkan beliau akan kehilangan Pulau Pinang pada Pilihanraya Umum yang akan datang.

No comments:

Post a Comment