Friday 28 August 2015

Hari ini bakal menyaksikan satu lagi himpunan besar-besaran anjuran BERSIH yang dijadual bakal diadakan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Hari ini bakal menyaksikan satu lagi himpunan besar-besaran anjuran BERSIH yang dijadual bakal diadakan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Himpunan bermotifkan politik ini telah diwar-warkan sejak hampir sebulan yang lalu antara lain menuntut kerajaan yang bersih dan hak kebebasan bersuara.

Sempena dengan penganjuran himpunan ini, pelbagai jenis “cenderahati” dijual kepada bakal-bakal peserta seperti baju T, badana, kain rentang dan macam-macam lagi. Semuanya diwajibkan dibawa pada hari perhimpunan berkenaan oleh setiap peserta.

Menjelang perhimpunan ini, Kementerian Dalam Negeri telah menyediakan “hadiah teristimewa” untuk para peserta. Lewat petang semalam, satu akta telah dikeluarkan oleh KDN yang jelas menggariskan sebarang pemakaian, membawa dan memiliki item berunsurkan dan secara terang-terangan tertera perkataan BERSIH mahupun BERSIH 4.0 akan ditangkap dan didakwa.

Malah mereka yang memakai baju berwarna kuning dan menyertai perhimpunan ini juga akan bakal didakwa. Langkah ini bukan dilihat sebagai langkah terdesak kerajaan dalam membendung himpunan haram seperti ini. Ianya disifatkan sebagai langkah pencegahan dan larangan terhadap rakyat Malaysia yang jelas tidak bersyukur dan memilih untuk menjadi penderhaka.

Jadi secara tidak langsung, kerajaan dengan bermurah hati menyediakan “penginapan” secara percuma kepada para peserta yang ditangkap dan didakwa di atas akta yang baru diluluskan ini. Secara tidak langsung kepada mana-mana peserta yang ditangkap, bersedialah untuk bergelar bekas banduan hanya kerana membodohkan diri menyertai perhimpunan haram seperti ini.

No comments:

Post a Comment