Tuesday 15 December 2015

PAN hari ini dikhabarkan sudah terbahagi kepada tiga kumpulan yang masing-masing berebut-rebut mahu menguasai PAN secara total.

Parti Amanah Negara (PAN), sebuah parti liberal yang ditubuhkan oleh Mat Sabu dengan bantuan penuh DAP, yang diwar-warkan sebagai pengganti PAS dalam arena politik tanah air. PAN bukan sahaja sebuah parti politik serpihan orang-orang yang kecewa didalam PAS, malah mereka juga disifatkan sebagai parti orang suruhan DAP dalam usaha melemah dan sekaligus menghancurkan PAS dari peta politik negara.

Namun perkhabaran dari dalam PAN sendiri menampakkan sesuatu yang begitu aneh dan ajaib. Parti yang baru beberapa bulan ditubuhkan ini nampaknya sudah mula menemui keretakkannya sendiri. PAN hari ini dikhabarkan sudah terbahagi kepada tiga kem utam yang masing-masing berebut-rebut mahu menguasai PAN secara total.

Disetiap kem, ianya diketuai oleh seorang ketua yang membawa fahaman dan idealogi yang berbeza. Bagi Mat Sabu, beliau dikatakan memimpin pengikut-pengikut syiah dan beberap aktivis radikal PAS yang sealiran dan sentiasa akur kepada kehendak DAP.

Salahuddin Ayub pula dikhabarkan mengetuai beberapa bekas aktivis PAS yang berfahaman sederhana serta mengetuai beberapa ahli UMNO yang bertindak menyertai PAN yang cenderong kearah PKR. Manakala Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus pula dikatakan mengetuai Ahli IKRAM dan juga beberapa aktivis PAS yang cenderong kearah PAS.

Persoalannya, bagaimana sebuah parti yang baru beberapa bulan sahaja ditubuhkan kini berhadapan dengan pergolakan dalaman seperti ini? Ajaibnya, terdapat tiga puak berlainan didalam PAN yang sama sekali tidak sealiran dan sebulu dalam idealogi politik mereka. Adakah ini yang dikatakan sebagai pengganti mutlak PAS dalam arena politik tanahair?

Perkembangan ini pastinya menarik perhatian DAP yang mana mereka pastinya enggan membiarkan “baby” mereka berpecah belah. DAP sedar, mereka sukar untuk mengarah sesuka hati PKR kerana sikap tegas beberapa pemimpinnya yang enggan akur kepada DAP seperti Datuk Seri Azmin Ali. Hanya PAN sahaja sebuah parti yang mereka boleh kudakan demi mencapai hasrat DAP memerintah negara.

Andai PAN sendiri berpecah belah, pastinya pelaburan puluhan juta Ringgit DAP akan menemui kegagalan sekali lagi seperti mana cubaan mereka mewujudkan 3 buah pakatan sebelum ini bagi memastikan Barisan Nasional dan UMNO tumbang pada 3 Pilihanraya Umum sebelum ini.

No comments:

Post a Comment