Saturday 5 March 2016

Mahathir Keluar, ‘Muhyiddin’s Exodus’. Sebarkan..

Pada 29 Februari 2016, Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan sidang media untuk mengumumkan peletakan jawatannya daripada Umno. Tarikh 29 Feb yang sungguh memalukan. Sekarang kita boleh meraikan hari malang tersebut hanya dalam tahun lompat, iaitu sekali setiap empat tahun.

Sebaik sahaja Dr Mahathir meletak jawatan daripada Umno, salah seorang jurucakap beliau, Anina Saadudin, berkata separuh daripada tiga juta ahli Umno akan meninggalkan parti. Jika itu berlaku, maka ia layak dipanggil sebagai penghijrahan.

Perkara ini mengingatkan saya tentang “Book of Exodus” yang menceritakan kisah Nabi Musa membawa 600,000 Israel keluar dari Mesir waktu tengah malam ketika Firaun tidur. Ketika mereka sampai ke Laut Merah, Allah membelah laut untuk Musa dan kaumnya menyeberang. Firaun dan tenteranya yang mengejar telah lemas apabila mereka cuba menyeberangi Laut Merah yang ditutup belahan laut di belakang Musa dan 600,000 Israel setelah mereka selamat di seberang laut.

Jika hanya Musa dan isterinya, tanpa 600.000 Israel, yang meninggalkan Mesir maka kita tidak akan ada “Book of Exodus”. Allah tidak perlu membelah Laut Merah. Allah hanya perlu menurunkan sampan untuk Musa dan isterinya menyeberangi laut dan “Book of Exodus” mungkin akan dipanggil “Book of Row, Row, Row Your Boat”.

Bagaimanapun, Musa sepatutnya pergi jauh sedikit lagi dari pantai bagi membolehkan Israel memiliki semua minyak di Timur Tengah. Malangnya, mereka mengambil keputusan untuk menetap di bahagian yang tidak berguna di Timur Tengah supaya orang-orang Arab akhirnya memiliki semua minyak. Tempat ini mereka panggil “the promised land”?

Bagi melayakkan ia dipanggil sebagai penghijrahan, kita memerlukan sekurang-kurangnya satu juta ahli Umno menyertai Dr Mahathir meninggalkan parti. Walaupun 100,000 pun bukan apa-apa dan tidak layak dianggap sebagai penghijrahan. (Menurut Bible, penanda aras adalah 600,000). Namun sebelum mereka boleh mendapatkan walaupun hanya 100,000 ahli yang meninggalkan Umno, perkara yang lebih penting adalah Muhyiddin Yassin, Mukhriz Mahathir dan Shafie Apdal perlu mengikuti Dr Mahathir duntuk keluar dari UMNO.

Malangnya, ketiga-tiga mereka tidak akan meninggalkan Umno. Sebaliknya, mereka akan kekal dalam Umno dan akan melancarkan roadshow ANC (Anti Najib-Kempen). Mereka mahu kekal dalam Umno supaya mereka boleh menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dari dalam. Mereka tahu bahawa cubaan untuk menggulingkan Najib dari luar adalah mustahil.

“Ketiga-tiga kami akan menjadi sebahagian daripada siri jelajah itu. Perjuangan ini bukan hanya kerana saya, Shafie dan Mukhriz tetapi ia adalah untuk rakyat dan negara ini, “kata Muhyiddin. “Kita perlu perbetulkan negara ini sebelum ia menjadi negara yang gagal.”

Ya, itu adalah skrip politik yang biasa: kita lakukan semua ini untuk rakyat dan untuk menyelamatkan negara ini. Jika saya menerima RM1 setiap kali saya mendengar slogan itu, sekarang saya akan menjadi jutawan. Anwar Ibrahim sahaja akan perlu membayar saya RM500,000. Saya terlalu kerap mendengar perkataan tersebut keluar dari mulut Anwar.

Muhyiddin juga berkata beliau akan menyertai perhimpunan pada 27 Mac 2016  yang dianjurkan oleh Zaid Ibrahim. Belum jelas tujuan perhimpunan tersebut: objektifnya, format, dan sebagainya. Apa yang kita tahu ialah – ya, sekali lagi – ia adalah untuk kepentingan rakyat dan untuk menyelamatkan negara ini dan “… untuk membetulkan negara ini sebelum ia menjadi negara yang gagal,” berdasarkan kata-kata Muhyiddin.

Mereka perlu menjelaskan apa yang mereka maksudkan dengan semua retorik ini. Dalam apa cara yang Malaysia akan menjadi sebuah negara yang gagal dan apa yang mereka merancang lakukan untuk membetulkan negara ini? Menurut mereka syaitan ada dalam butiran. Oleh itu, kita perlu tahu butirannya.

Kita juga perlu ingat bahawa jalan ke neraka diturap dengan niat yang baik. Dan niat yang baik di Libya, Iraq, dan negara-negara lain, berakhir dengan negara-negara tersebut bertukar menjadi neraka dunia. Jadi, jika kita tidak tahu butiran, adalah seperti meletakkan semua wang taruhan anda pada kuda yang seseorang berbisik ke telinga anda bahawa kemenangan adalah pasti. Kita perlu terlebih dahulu tahu rekod kuda tersebut dan jika ia tidak pernah menjadi pemenang tetapi, sebenarnya, telah kalah banyak kali dalam perlumbaan sebelum ini, maka mengapa ia harus menjadi seorang pemenang sekarang?

Kami telah mendengar lagu dan tarian ini, pada tahun 1998. Pada masa itu Anwar Ibrahim berkata “Saya melakukan ini untuk rakyat dan untuk menyelamatkan negara ini dan untuk membetulkan negara ini sebelum ia menjadi sebuah negara yang gagal” nada jualan. Ia seperti membeli kereta terpakai dari seorang jurujual kereta terpakai yang bersumpah bahawa pemilik sebelumnya adalah seorang wanita berusia 70 tahun yang tidak pernah memandu lebih laju daripada 30.

Kemudian, pada tahun 2006, Dr Mahathir berkata nada yang sama: Saya melakukan ini untuk rakyat dan untuk menyelamatkan negara ini dan untuk membetulkan negara ini sebelum ia menjadi negara yang gagal. Dia melakukan demikian ketika menewaskan Tun Abdullah Ahmad Badawi dan melantik Najib untuk menggantikan beliau sebagai Perdana Menteri. Jadi, apa yang berlaku?

Satu perkara yang kita boleh yakin tentang Dr Mahathir adalah beliau sangat konsisten. Dia tidak berpuas hati dengan semua  Perdana Menteri melainkan jika dia sendiri adalah Perdana Menteri. Beliau tidak berpuas hati dengan Tunku Abdul Rahman. Tun Razak Hussein meninggal dunia sebelum Dr Mahathir sempat menjadi tidak berpuas hati dengan beliau. Beliau tidak berpuas hati dengan Tun Hussein Onn. Beliau tidak berpuas hati dengan Tun Abdullah. Dan kini dia tidak berpuas hati dengan Najib.

Walaupun Muhyiddin mengambil alih sebagai Perdana Menteri, Dr Mahathir tetap tidak akan berpuashati dengan dia – kecuali Dr Mahathir mati dalam tempoh tiga tahun Muhyiddin mengambil alih. Jika tidak, maka Muhyiddin perlu memberanikan diri untuk pelancaran Kempen Anti-Muhyiddin atau AMC. Itulah sifat kebinatangan manusia bernama Dr Mahathir Mohamad.

Apabila Dr Mahathir dipecat daripada Umno pada tahun 1969 beliau bekerjasama dengan PAS untuk menyerang Umno dan cuba untuk menggulingkan Perdana Menteri. Pada tahun 2006, apabila dia mahu menggulingkan Tun Abdullah, Dr Mahathir, sekali lagi, bekerjasama dengan PAS. Dan kini dia sedang bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang mahu bekerjasama dengan beliau untuk menyerang Umno dan cuba untuk menggulingkan Najib.

Betapa konsistennya Mahathir

Ini adalah kali ketiga Dr Mahathir meninggalkan Umno. Setiap kali tinggalkan UMNO, dia bekerja dengan musuh-musuh Umno untuk mencapai apa sahaja yang dia mahu mencapai. Ia adalah tentang mencapai apa yang dia mahu untuk mencapai, yang tidak semestinya mempunyai kaitan dengan kebaikan rakyat. Sesiapa yang dia menyakiti sepanjang  proses itu tidak penting. Malahan dia juga akan merisikokan konflik perkauman selagi dia boleh mencapai apa sahaja yang dia mahu mencapai.

Lim Kit Siang dan semua dalam Pakatan Harapan, sudah tentu, sangat gembira ‘membantu’ Dr Mahathir untuk mencapai matlamat beliau. Apa-apa sahaja yang boleh merosakan Umno adalah amat adil bagi Kit Siang dan Pakatuns. Umno yang lemah dan berpecah-belah akan memberi kelebihan kepada pembangkang. Lebih-lebih lagi jika Dr Mahathir yang mengetuai serangan dan proses tersebut boleh mencetuskan penghijrahan dari Umno.

Sempadan tersebut kian kabur dan tidak lagi jelas. Sempadan sekarang adalah antara pro-Najib berbanding anti-Najib. Ia seperti Red Rusia dan White Russia berbanding Tsar 100 tahun yang lalu. Apabila Tsar akhirnya digulingkan, Red Rusia dan White Rusia kerat leher masing-masing. Rusia menjadi lautan darah selepas itu – Red Russian blood bercampur darah White Russian blood.

Pada dasarnya, Dr Mahathir dan ANC, berkerjasama dengan Pakatan Harapan pimpinan DAP. Dan jika apa yang Anwar menawarkan pada kami tahun 1998 boleh diterima,maka ianya hanya seperti wain lama dalam botol baru, tidak lebih dari itu. Dr Mahathir dan ANC, dengan kerjasama Pakatan Harapan pimpinan DAP, akan bersetuju untuk tidak bersetuju, dalam usaha untuk menggulingkan Najib. Tetapi apabila Najib disingkirkan, maka ia akan menjadi seperti Afghanistan selepas Russia dikalahkan – darah orang Afghanistan membunuh rakyat Afghanistan merah mewarnai jalan-jalan.

No comments:

Post a Comment