Wednesday 6 January 2016

Semudah itu sajakan duit rakyat mengalir kepada pemimpin yang tidak pernah berbakti kepada rakyat Selangor selama ini.

Pembahagian kerusi ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) selesai hasil perbincangan dalam majlis mesyuarat kerajaan negeri yang dipengerusikan Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali hari ini.

Exco Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembangunan Kampung Baharu, Ean Yong Hian Wah berkata, parti serpihan PAS, Parti Amanah Negara (PAN) diperuntukkan lapan daripada 288 kerusi PBT itu.

Katanya, pembahagian itu hasil persetujuan antara PKR, PAS dan DAP tetapi enggan mendedahkan parti mana yang menyerahkan peruntukkan mereka kepada AMANAH.

“Tidak penting untuk tahu parti mana yang serahkan kerusi untuk PAN tapi perkara ini telah diputuskan kerajaan negeri,” katanya apabila didesak dengan soalan tentang yang berkait.

PAN sebelum ini mengemukakan permohonan untuk 34 kerusi dengan dua ahli majlis untuk setiap PBT namun diluluskan hanya lapan kerusi sahaja.

Pemimpin DAP itu berkata, buat masa ini lima kerusi sah milik PAN, antaranya ialah Sepang, Kuala Langat, Sabak Bernam, Hulu Selangor dan Kuala Selangor.

“Penggal baharu 2016-2017akan bermula 15 Januari ini dengan 288 kerusi akan diisi namun berbaki dua lagi kerusi milik PKR dan DAP yang belum diputuskan nama ahli majlis di Petaling Jaya dan Kuala Langat,”

“286 kerusi sudah dimuktamadkan bagaimanapun sebelum 15 Januari ini semua senarai nama akan dipenuhkan,” katanya lagi.

Mudah sajakan duit rakyat mengalir kepada pemimpin yang tidak pernah berbakti kepada rakyat Selangor selama ini. Sudah masuk dua penggal PKR menjarah kewangan rakyat Selangor dan terbaru ialah projek pintu gerbang Selangor yang menelan belanja RM9.8juta hanya untuk kerja-kerja baik pulih sahaja.

Bayangkan elaun mereka yang tidak pernah berkhidmat untuk rakyat Selangor sebanyak RM2500 berbanding dengan zaman BN memerintah hanya RM600 sahaja. Atau angka elaun tersebut sudah diturunkan atau ditambah lagi?

Benarkah setiap Ahli Majlis dapat kontrak cuci kawasan yang bernilai puluhan ribu ringgit setiap bulan?

No comments:

Post a Comment