Tuesday 19 January 2016

Pilihanraya Kecil akan Diadakan Untuk Tukar Menteri Besar?

Sudah masuk ke tahun 2016 namun Kerajaan Negeri Kelantan yang diterajui oleh Datuk Ahmad Yakob selaku menteri besar masih gagal menunaikan janji PAS kepada rakyat Kelantan.

Bukti yang amat jelas adalah nasib mangsa banjir 2015, sehingga kini masih kabur tentang masa depan mereka. Sikap lepas tangan Menteri Besar Kelantan dan juga pemimpin PAS yang lain ketara apabila Kerajaan Pusat terpaksa masuk campur dalam semua urusan yang melibatkan mangsa banjir tersebut.

Terkini rakyat Kelantan dikatakan mula membandingkan antara Ahmad Yakob dengan gaya kepimpinan Nik Aziz walaupun antara keduanya tidak banyak berbeza tentang ‘nilai kegagalan’ memimpin rakyat negeri itu.

Kepimpinan Ahmad Yakob yang dilihat lebih begitu ketara lemahnya berbanding bekas menteri besar sebelumnya iaitu Allahyarham Nik Aziz Nik Mat. Ahmad Yakob seolah tidak mampu untuk mengikut jejak langkah yang ditinggalkan oleh Allahyarham Nik Aziz.

Ada diantara ahli-ahli PAS yang mengatakan arwah lebih ‘keramat’ dari Ahmad Yakob. Dan Ahmad Yakob seperti tidak sanggup atau mungkin tidak alim seperti arwah Nik Aziz untuk mengeluarkan “fatwa panas”seperti yang pernah dilakukan oleh arwah dahulu.

Rakyat Malaysia dan warga Kelantan khususnya tidak pernah lupa tentang bagaimana beraninya Nik Aziz bermain kata-kata seumpama fatwa demi survival politik PAS di Kelantan.

Antara fatwa yang popular yang pernah dilontarkan oleh arwah, ialah memberi jaminan undi PAS masuk Syurga dan undi UMNO masuk Neraka, daripada berkawan dengan UMNO lebih baik berkawan dengan syaitan dan isytihar Lim Guan Eng seakan Khalifah Umar Abdul Aziz.

No comments:

Post a Comment